Industricomputere til Banedanmark

Banedanmark fik løsninger, som fungerede 24/7. Blue Lines dedikerede service- og supportafdeling gav kunden tryghed.

Blue Line pga. konkurrencedygtige priser og drift- og leveringssikkerhed 

For Banedanmark er det vigtigt hele tiden at have fokus på kundetilfredsheden. Bliver et tog forsinket, er det vigtigt, at kunderne hurtigt får besked over højttaleren. Samtidig skal kunderne kunne følge med i togtiderne på informationsskærmene rundt på banegården.

Blue Line har hjulpet med hardware på begge vigtige områder.

Banedanmark står for driften af jernbanenettet i Danmark. Den samlede banelængde er på 2.131 km og den samlede sporlængde er på 3.240 km. På hverdage er der 1.882 passagertog, 1.127 S-tog og 79 godstog, der benytter sig af jernbanenettet. Mere end 170 mio. passagerer bliver årligt transporteret på jernbanenettet.

Audiocontroller til højttalere - Blue Line tog ansvaret for løsningen

Banedanmark styrer centralt hvilke udkald, der bliver sendt ud til højtalerne på de enkelte stationer. Udkaldene bliver sendt som datapakker via Banedanmarks IP-netværk til den station, udkaldet skal ske på. Computerne fra Blue Line – som står ude på de enkelte stationer – behandler datapakkerne og omdanner dem til audiosignaler som bliver sendt ud i højttalerne via forstærkerne.

”Blue Line hjalp med en ny udgave af en audiocontroller. Vi skulle være sikre på, at alle Banedanmarks krav og ønsker blev opfyldt. Vigtig for Banedanmark var bl.a., at audiocontrolleren fungerede 24/7/365," fortæller projektleder ved Banedanmark, Morten Wesenberg.

Blue Line foretog en EMC-test af udstyret. Der er "elektromagnetisk kompatibilitet," når alle apparater i et givet miljø kan fungere uden at blive forstyrret eller forstyrre andre. Hvis elektronik bliver forstyrret af for eksempel statisk elektricitet, radiosendere, computere, maskiner, lyn eller magnetfelter, så er der et støjproblem eller "elektromagnetisk interferens," fortsætter Morten Wesenberg.

Endelig har Blue Line en dedikeret service- og supportafdeling, som Banedanmark kan trække på i tilfælde af problemer eller spørgsmål. Alt dette giver en tryghed og sikkerhed for Banedanmark, at løsningen er den rigtige, og at den fungerer optimalt," slutter Morten Wesenberg.

PC'er til infoskærm på banegården

Vi har nok alle prøvet at komme løbende hen til banegården for at nå et tog og kigger hastigt op på afgangstiderne på skærmen. Der er kun 2 minutter til afgang. Men vidste du, at det faktisk er computere fra Blue Line, der medvirker til, at du får denne besked?

I forbindelse med at Banedanmark skulle udskifte betjeningspladserne til det system, der styrer disse informationsskærme på stationen, blev Blue Line kontaktet. Forestil dig at Banedanmark ikke kunne opdatere informationsskærmene på stationen. Den information du ville se ville være misvisende og forvirrende. 

”Et krav til computeren til betjeningspladsen var derfor driftsikkerheden. Banedanmark skulle være sikker på, at computeren kunne køre konstant uden afbrydelser 24/7/365. Dette betød, at computeren skulle være en industri PC og ikke ”bare” en kommerciel PC,” fortæller projektleder ved Banedanmark, Morten Wesenberg.

”Et andet krav er leveringssikkerheden. Computeren skulle have en levetid på mindst 10 år. Inden for denne periode, skal computeren kunne udskiftes med en tilsvarende computer,” fortsætter Morten Wesenberg.

Endelig havde Banedanmark fokus på miljøet. Computeren skulle bl.a. være uden blæsere for køling af strømforsyning og processorer, støjsvag samt maksimalt afgive 25W i normal drift.